09 de maig 2009

la dona que és vora la mar. Fundació Palau


Avui, a Caldes d’Estrac, els membres del club de lectura hem pogut gaudir d’un grapat de versos, recitats esplèndidament per l’Anna Maluquer, corresponsal poètica, com a ella mateixa li agrada definir-se; d’un itinerari literari per la vila i la vora del mar, i d’una visita breu però intensa a la Fundació Palau, on, a més de la col•lecció de pintura permanent del Josep Palau i Fabre (Picassos, Nonells i Palaus i Oller en barreja original amb Perajaumes i Yagües, entre d’altres), s'hi pot trobar l’exposició temporal d’escultures de bronze d’Apel•les Fenosa, l’espiritualitat de la matèria, fins al 21 de juny. Tot plegat un dia brillant, humit i refrescant per al cos i per a l’ànima. I doncs això, vora la mar.

Al cim d’un promontori que domina
les ones de la mar,
quan l’astre rei cap al ponent declina,
me’n pujo a meditar.

Ab la claror d’aqueixa llàntia encesa
contemplo mon no-res;
contemplo el mar i el cel, i llur grandesa
m’aixafa com un pes.

Eixes ones, mirall de les estrelles,
me guarden tants records,
que em plau reveure tot sovint en elles
mos somnis que són morts.

Aixequí tants castells, en eixes ribes,
que m’ha aterrat lo vent,
ab ses torres i cúpules altives
de vori, d’or i argent:

poemes, ai!, que foren una estona
joguina d’infantons,
petxines que un instant surten de l’ona
per retornar al fons:

vaixells que ab veles i aparell s’ensorren
en un matí de maig,
illetes d’or que naixen i s’esborren
del sol al primer raig:

idees que m’acurcen l’existència
duent-se’n ma escalfor,
com rufagada que s’endú ab l’essència
l’emmusteïda flor.

A la vida o al cor quelcom li prenen
les ones que se’n van;
si no tinc res, les ones que ara vénen,
digueu-me: què voldran?

Ab les del mar o ab les del temps un dia
tinc de rodar al fons;

per què, per què, enganyosa poesia,
m’ensenyes de fer mons?
Per què escriure més versos en l’arena?
Platja del mar dels cels,
quan serà que en ta pàgina serena
los escriuré ab estels?

JACINT VERDAGUER

2 comentaris:

Mireia ha dit...

Hola, veig que porteu molta activitat al club de lectura!

Núria Talavera ha dit...

Sí, està molt bé, la nostra bibliotecària és molt activa i sempre em proposa activitats. Al desembre també va venir el Ricard García (castellsdecartes.blogspot) i vam comentar el seu segon llibre de poemes. La veritat és que el club em roba moltes hores de son però em compensa :-)